Ministerie wil maatregelen ter verbetering rijscholen | RijschoolPro

2022-05-28 21:48:59 By : Ms. Vernica Gong

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een aantal maatregelen uitgewerkt die ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van het rijonderwijs verbetert en misstanden in de sector worden bestreden. “De grote stap die we met het uitvoeren van het advies maken, is dat we nu ook eisen gaan stellen aan de kwaliteit van het rijonderwijs en aan de prestaties van rijscholen. Hiermee willen we bereiken dat de kwaliteit van het rijonderwijs verbetert, de leerling beter wordt beschermd en het slagingspercentage van praktijkexamens hoger wordt”, aldus minister Halbers.

De rijschoolbranche kampt volgens het ministerie van IenW met een aantal problemen. Zo zijn sommige scholen er niet op gericht zo goed mogelijk onderwijs te bieden, maar zelf zoveel mogelijk opbrengst te genereren. Dit resulteert in relatief lage gemiddelde slagingspercentages bij het CBR, waarvan de leerling de negatieve gevolgen ondervindt. In het advies worden aanbevelingen gedaan om de kwaliteit van het rijonderwijs, de kwaliteit van het rijexamen, de kwaliteit van rijscholen en de kwaliteit van rijinstructeurs te verbeteren.

Minister Harbers: “Hierbij wil ik benadrukken dat de maatregelen tot stand zijn gekomen door een constructieve samenwerking met de rijschoolbranche, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), het instituut voor certificering en examinering in de mobiliteitsbranche (IBKI) en vele anderen. Ik hoop dat we ook de uitvoerende fase op constructieve wijze kunnen voortzetten.”

Een van de maatregelen is het opstellen van het leerplan voor leerlingen die het rijbewijs B willen halen. Hier wordt mogelijk toetsing door een andere rijinstructeur voordat je opgaat voor het rijexamen in opgenomen. Daarnaast is aan het CBR gevraagd om nieuwe exameneisen te ontwikkelen en aan IBKI om de opleiding voor rijinstructeurs aan te passen. Aanvullend is het CBR gevraagd om een plan te ontwikkelen waarmee consequenties aan de slagingspercentage van rijscholen worden verbonden.

Voorafgaand aan de uitvoering worden de maatregelen eerst getoetst door middel van pilots. Zo loopt er een pilot ‘collegiaal advies’, in samenwerking met het CBR en vertegenwoordigers uit de rijschoolbranche. Hier doen tien rijscholen in Zeeland aan mee. Doel van de pilot is het verkrijgen van inzicht in ervaringen van toetsing door collega-rijinstructeurs voordat een leerling opgaat voor het rijexamen. Daarbij wordt ingezet op het geven van een oordeel door een collega-instructeur of een leerling gereed is voor het doen van praktijkexamen bij het CBR. De pilot loopt tot in de zomer.

Het kabinet realiseert zich dat aan vrijwel alle adviezen consequenties zitten voor rijscholen, rijinstructeurs, consumenten en uitvoeringsorganisaties, en dat in veel gevallen wet- en regelgeving aangepast moet worden. Om de te nemen stappen voor alle betrokkenen behapbaar te houden, kiest het kabinet ervoor de maatregelen uit het advies stapsgewijs in te voeren. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan het aanpakken van misstanden en het verhogen van de kwaliteit van het rijonderwijs. Daarbij blijft het ministerie van IenW in gesprek met de sector, het CBR en het IBKI om samen tot een goede uitvoering te komen.

De maatregelen zijn een uitwerking van het advies ‘Van rijles naar rijonderwijs’ dat de heer Roemer al op 14 april 2021 aan de minister van IenW heeft aangeboden.

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Dit zal niet bijdragen aan de verkeersveiligheid, hoe beter de rijles hoe eerder men slaagt en dus met minder ervaring de weg opgaat. Helaas is het een internationaal fenomeen dat degene die de eerste keer slaagt bij meer ongevallen betrokken is dan degene die de eerste keer zakt. Het verhogen van de slaagkans helpt het CBR de achterstanden weg te werken, maar zal niet bijdragen aan een veiliger verkeer. Daarvoor zijn radicale veranderingen in onderwijs en examinering nodig.

Begin bij de basis, de opleiding rijinstructeur is al jaren in handen van commerciële bedrijven die met spoedopleiding zoveel mogelijk geldt willen verdienen, niemand uitgezonderd. Willen we een gezonde en verantwoorde rijschool wereld, kunnen we niet zo doorgaan, regelmatig roepen dat er iets moet veranderen helpt niet. Rijinstructeurs moeten een degelijke vakopleiding krijgen op een MBO niveau en worden afgesloten met een MBO diploma. dit kan alleen met een meerderjarige opleiding op een ROC.

Green Dino Helemaal mee eens. de m insiter weet echt niet hoe het in de werkelijheid eraan toegaat. Hij moet eens met instructeurs en de leerlingen gaan praten in plaats van mensen die nergens verstand van hebben, maar erover mogen beslissen.

Minister Halbers moet met de instructeurs en leerlingen gaan praten en dan zal hij zien dat de maatreglen die het kabinet wilt nemen, niet bevorderlijk is voor de verkeersveilgheid. Het zal hooguit CBR helpen (wachtijden en meer examinatoren). Het hele examinering klopt niet met de praktijk. Het is een moment opname (gunstig situatie of geen gunstige situaite). Instructeurs mogen niet mee beslissen tijdens het examen. Zij hebben deleerling ogeleid en weten wat ze wel of niet kunnen.

De RIS is HET ultime les geven mits GOED uit gevoerd ik ben rijschoolhouder in ruste ik deed dat samen met colega rijschool toetsen 1 en 2 en 3 door het cbr een opmerking de scripts10 en scannen moet de L.L bijna uit het hoofd leren dan wordt het een automatisme. En de RIS examinator moet goed met de RIS opleiding op de hoogte zijn mijn ervaring was dat dat bij de meeste examinatoren wel het geval maar ook bij dat je dacht is dat een ris examinator?

Ewoud Bruinsma : Zolang er instructeurs opleidingen zijn die adverteren met “ super spoed” opleidingen etc, om iemand in 3 maanden er doorgeen te stampen om zo de eigen klasjes vol te krijgen gaat het daar in de basis al fout. Er moet over de gehele breedte een hoop veranderen en verbeteren maar als je instructeurs aflevert die van toeten nog blazen weten en feitelijk totaal ongeschikt zijn voor dit vak is het dweilen met de kraan open. Wij hebben menig stagiair weggestuurd.

Dan kan de nood nog zo hoog zijn, maar als je als rijschool dat soort nieuwe medewerkers binnen laat kun je misschien kwantiteit leveren op de korte termijn, maar je resultaten gaan hard achteruit en daarmee de reputatie van je rijschool. Uiteindelijk ben je dan gewoon de klos, zeker met de maatregelen die in het verschiet liggen.

och, wil ienw ook een duit in zakje doen? eerst hebben ze de transportsector vernaggelt en nu de rijschoolbranche??

toetsing door een andere rij-instructeur…pfff…je mag even langs de concurent met je leerling…ze zijn gek geworden bij cbr en ienw.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Is het invoeren van een prestatieladder voor rijscholen een goed idee?

Meld je gratis aan en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een aantal maatregelen uitgewerkt die ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van het rijonderwijs verbetert en misstanden in de sector worden bestreden. “De grote stap die we met het uitvoeren van het advies maken, is dat we nu ook eisen gaan stellen aan de kwaliteit van het rijonderwijs en aan de prestaties van rijscholen. Hiermee willen we bereiken dat de kwaliteit van het rijonderwijs verbetert, de leerling beter wordt beschermd en het slagingspercentage van praktijkexamens hoger wordt”, aldus minister Halbers.

De rijschoolbranche kampt volgens het ministerie van IenW met een aantal problemen. Zo zijn sommige scholen er niet op gericht zo goed mogelijk onderwijs te bieden, maar zelf zoveel mogelijk opbrengst te genereren. Dit resulteert in relatief lage gemiddelde slagingspercentages bij het CBR, waarvan de leerling de negatieve gevolgen ondervindt. In het advies worden aanbevelingen gedaan om de kwaliteit van het rijonderwijs, de kwaliteit van het rijexamen, de kwaliteit van rijscholen en de kwaliteit van rijinstructeurs te verbeteren.

Minister Harbers: “Hierbij wil ik benadrukken dat de maatregelen tot stand zijn gekomen door een constructieve samenwerking met de rijschoolbranche, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), het instituut voor certificering en examinering in de mobiliteitsbranche (IBKI) en vele anderen. Ik hoop dat we ook de uitvoerende fase op constructieve wijze kunnen voortzetten.”

Een van de maatregelen is het opstellen van het leerplan voor leerlingen die het rijbewijs B willen halen. Hier wordt mogelijk toetsing door een andere rijinstructeur voordat je opgaat voor het rijexamen in opgenomen. Daarnaast is aan het CBR gevraagd om nieuwe exameneisen te ontwikkelen en aan IBKI om de opleiding voor rijinstructeurs aan te passen. Aanvullend is het CBR gevraagd om een plan te ontwikkelen waarmee consequenties aan de slagingspercentage van rijscholen worden verbonden.

Voorafgaand aan de uitvoering worden de maatregelen eerst getoetst door middel van pilots. Zo loopt er een pilot ‘collegiaal advies’, in samenwerking met het CBR en vertegenwoordigers uit de rijschoolbranche. Hier doen tien rijscholen in Zeeland aan mee. Doel van de pilot is het verkrijgen van inzicht in ervaringen van toetsing door collega-rijinstructeurs voordat een leerling opgaat voor het rijexamen. Daarbij wordt ingezet op het geven van een oordeel door een collega-instructeur of een leerling gereed is voor het doen van praktijkexamen bij het CBR. De pilot loopt tot in de zomer.

Het kabinet realiseert zich dat aan vrijwel alle adviezen consequenties zitten voor rijscholen, rijinstructeurs, consumenten en uitvoeringsorganisaties, en dat in veel gevallen wet- en regelgeving aangepast moet worden. Om de te nemen stappen voor alle betrokkenen behapbaar te houden, kiest het kabinet ervoor de maatregelen uit het advies stapsgewijs in te voeren. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan het aanpakken van misstanden en het verhogen van de kwaliteit van het rijonderwijs. Daarbij blijft het ministerie van IenW in gesprek met de sector, het CBR en het IBKI om samen tot een goede uitvoering te komen.

De maatregelen zijn een uitwerking van het advies ‘Van rijles naar rijonderwijs’ dat de heer Roemer al op 14 april 2021 aan de minister van IenW heeft aangeboden.

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Dit zal niet bijdragen aan de verkeersveiligheid, hoe beter de rijles hoe eerder men slaagt en dus met minder ervaring de weg opgaat. Helaas is het een internationaal fenomeen dat degene die de eerste keer slaagt bij meer ongevallen betrokken is dan degene die de eerste keer zakt. Het verhogen van de slaagkans helpt het CBR de achterstanden weg te werken, maar zal niet bijdragen aan een veiliger verkeer. Daarvoor zijn radicale veranderingen in onderwijs en examinering nodig.

Begin bij de basis, de opleiding rijinstructeur is al jaren in handen van commerciële bedrijven die met spoedopleiding zoveel mogelijk geldt willen verdienen, niemand uitgezonderd. Willen we een gezonde en verantwoorde rijschool wereld, kunnen we niet zo doorgaan, regelmatig roepen dat er iets moet veranderen helpt niet. Rijinstructeurs moeten een degelijke vakopleiding krijgen op een MBO niveau en worden afgesloten met een MBO diploma. dit kan alleen met een meerderjarige opleiding op een ROC.

Green Dino Helemaal mee eens. de m insiter weet echt niet hoe het in de werkelijheid eraan toegaat. Hij moet eens met instructeurs en de leerlingen gaan praten in plaats van mensen die nergens verstand van hebben, maar erover mogen beslissen.

Minister Halbers moet met de instructeurs en leerlingen gaan praten en dan zal hij zien dat de maatreglen die het kabinet wilt nemen, niet bevorderlijk is voor de verkeersveilgheid. Het zal hooguit CBR helpen (wachtijden en meer examinatoren). Het hele examinering klopt niet met de praktijk. Het is een moment opname (gunstig situatie of geen gunstige situaite). Instructeurs mogen niet mee beslissen tijdens het examen. Zij hebben deleerling ogeleid en weten wat ze wel of niet kunnen.

De RIS is HET ultime les geven mits GOED uit gevoerd ik ben rijschoolhouder in ruste ik deed dat samen met colega rijschool toetsen 1 en 2 en 3 door het cbr een opmerking de scripts10 en scannen moet de L.L bijna uit het hoofd leren dan wordt het een automatisme. En de RIS examinator moet goed met de RIS opleiding op de hoogte zijn mijn ervaring was dat dat bij de meeste examinatoren wel het geval maar ook bij dat je dacht is dat een ris examinator?

Ewoud Bruinsma : Zolang er instructeurs opleidingen zijn die adverteren met “ super spoed” opleidingen etc, om iemand in 3 maanden er doorgeen te stampen om zo de eigen klasjes vol te krijgen gaat het daar in de basis al fout. Er moet over de gehele breedte een hoop veranderen en verbeteren maar als je instructeurs aflevert die van toeten nog blazen weten en feitelijk totaal ongeschikt zijn voor dit vak is het dweilen met de kraan open. Wij hebben menig stagiair weggestuurd.

Dan kan de nood nog zo hoog zijn, maar als je als rijschool dat soort nieuwe medewerkers binnen laat kun je misschien kwantiteit leveren op de korte termijn, maar je resultaten gaan hard achteruit en daarmee de reputatie van je rijschool. Uiteindelijk ben je dan gewoon de klos, zeker met de maatregelen die in het verschiet liggen.

och, wil ienw ook een duit in zakje doen? eerst hebben ze de transportsector vernaggelt en nu de rijschoolbranche??

toetsing door een andere rij-instructeur…pfff…je mag even langs de concurent met je leerling…ze zijn gek geworden bij cbr en ienw.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Is het invoeren van een prestatieladder voor rijscholen een goed idee?

Meld je gratis aan en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.